استاد حکیمی : آری، عالمان که به ارج والای گوهر دانش پیبردند، به مال و منال و جاه و مقام جهان پشت کردند، و آن همه را به اهل جهان واگذاشتند، و دانستند که ـ به گفته ابوالعَلای مَعَرّی...
ادامه مطلب
استاد حکیمی : آری، عالمان که به ارج والای گوهر دانش پیبردند، به مال و منال و جاه و مقام جهان پشت کردند، و آن همه را به اهل جهان واگذاشتند، و دانستند که ـ به گفته ابوالعَلای مَعَرّی...
آیتِ مبین أمير المؤمنين (ع)می فرماید:"وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّك...
سواد در معنای متعارف توانایی خواندن و نوشتن است یا توانایی بهکار بردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن که در دهه های اخیر با پشرفت وسائل ارتباطی معنیِ آن نیز تا حدی تغییر یافته است ولی صوفیه خواندن و نوشتن را از این رو سواد گفته اند که موجب سیاهی دل می گردد!! مولانا می گوید ...
وقتی هشام بن اسماعیل والی مدینه از طرف حکومت عزل، و مقرر گردید برای باز شدن عقده دل مردم، او را چند روز در میدان شهر نگاه دارند تا هر کسی از او بدی دیده، بیاید و مکافات کند...
«الهی موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است انا لله و انا الیه راجعون»
شمس تبریزی : مرد آن باشد که در ناخوشی خوش باشد. زیرا داند که آن مراد( خداوند) در بی مرادی پیچیده است...
هر که دربارهات سخنی زشت بر زبان راند، تو چهل شبانه روز درباره آن انسان سخن نیکو بگو. در پایان چهلمین روز میبینی همه چیز عوض شده...